Intimitás nélküli játszma vagy játszma nélküli intimitás?

edike arnyalat

Hogyan érheted el és Rögzítheted a csúcsélményeket?

Nem, ez nem egy szexuális cikk, Kedves Olvasóm! De értheted úgy is. Egy kis NLP, egy kis TA, és még élvezheted is. A kapcsolataidat. A Neuro-Lingvisztikus Programozás és a Tranzakció Analízis együtt olyan… mint álmaid párkapcsolata. Persze nem csak párkapcsolatokból áll a világ, igaz? De pár kapcsolatot érdemes átgondolnod, ha most úgy érzed, hogy alul, felül, kívül, belül valami még nem egészen kerek. Jó, ha megoldod, mielőtt azt kell mondanod magadról, hogy így lettünk mi nyuggerek. Bár, ahogy tetszik. Vöröskereszt, vagy amit akartok. Szerencsére az érzelmeid nem vonulnak nyugdíjba, amíg élsz. Akár viselkedhetsz tehát fiatalosan.

Rengeteg tanítványom érkezik azzal a tanfolyamokra és coachingra, hogy pörög egy problémában, egy helyben jár, mindig ugyanaz a szorongató érzés fogja el, és ez nem látszik tompulni, bárhogy próbálkozik. A nyelvi mintákat megfigyelve egyértelmű szakmai értékelést lehet felállítani, pedig mindegyikük valami másra vágyik: megoldásra, nyugalomra, megértésre, kiegyensúlyozottságra.

A szeretetről már nem is beszélve. Ezt szinte kínos, ciki, kellemetlen számukra kimondani. Pedig… milyen vágy lapul a paplan mélyén… és a szülő-gyerek kapcsolatokban is…? Bizony, még a Maslow-piramis közepén is a fiziológiai és biztonsági szükségletek kielégülése után rögtön ott jön a szereteté, a valahová tartozásé.

De mi az oka, hogy azt éljük meg, iszonyú sokat teszünk érte, és mégsem kapjuk meg ezt a feltétlen elfogadást? Vagy legalább Az Elfogadást?

Az egyik oka ennek, hogy harmonikus kapcsolatok kiépítésében van egy fontos személyiségbeli és időbeli sorrend, ha úgy tetszik, stratégia. A másik pedig az, hogy mindezt nagy részben nem előre megfontolt szándékkal, hanem tudattalanul műveljük. Hiszen a működésünk jóval nagyobb része tudattalan, mint tudatos. Az arány körülbelül 85-15%!

Mivel nagy rajongója vagyok a mentálisan átprogramozó módszereknek, szeretnék bemutatni két szempontot arra, hogyan lehet a tudattalanunkba hatékonyan betekinteni, ebben változásokat elérni, és hamar átváltani romboló játszmákból építő intimitásba. Ezt a tudatosítást aztán automatizálhatjuk is.

Az önállóságodra bízom, hogy a következő állapotok melyikébe sorolod most éppen magad. Itt is szeretném kiemelni kompetencia-mániámat: ha az érzelmeidre gondolsz, vedd figyelembe, hogy jóval hatékonyabb érzelmi állapotok helyett a képességeidnek, készségeidnek tulajdonítani az eredményeidet – ugye, milyen szépen át lehet keretezni a kudarcot és a csalódást? – és az önfejlődésedre hagyatkozni!

edike arnyalat

Tekintsük át röviden az időd strukturálásának módjait. Ez az az érték, amiből már nem jut, ha egyszer elmúlt. Ezért fontos, mivel telik el.

Figyeld meg, hogyan nő a lelki kockázat lépcsőfokonként! Ezért nem vállaljuk be sokan és sok esetben, hogy kinyissuk a szívünket másoknak. Pedig… annál jobban járhatsz, annál több valódi elismerést kaphatsz, minél magasabb szinten “rezegsz”! Az érzelmi rezgésnek tudniillik van egy súlyos viselkedésbeli szakmai sorrendje!

Igyekszem útmutatót adni a legmagasabb szint eléréséhez.

1. Visszavonulás

Amikor idegenül érzed magad egy csoportban, vagy egy személlyel, ezt a megoldást választhatod. Ebben az állapotban hiányoznak a külső jegyek, úgy érzed, el kell zárkóznod a világ elől. Megvalósul egy teljes védelem, ugyanakkor a legtöbb dologról lemaradsz, ami az emberi interakciókat érinti. Patológiailag veszélyes hely itt ragadni, mert ha sok belső konfliktust élsz meg elszeparáltan, testi tüneteid jelentkezhetnek.

2. Rítusok

Ez egy felszínes társasági viselkedésforma, amelyet már gyerekkorban elsajátítottál. Ilyenkor sztereotip szavakat, hanghordozásokat és testi jelzéseket használsz. Viszonylag biztonságos terület, általában pozitív visszajelzésekkel jár. De a helló-helló szintjén megrekedni nem lehet hosszú távú célod, maximum, ha bizonyos embertársakkal összezár a munkahelyed, vagy a hivatalos ügyintézéseid.

3. Időtöltés 

Ez már egy kicsit mélyebb, de még mindig csak társalgási szint. Férfiaknál tipikusan az autó márkák, nőknél az öltözködés vagy a főzés, az angoloknál az időjárás. Ez az a helyzet, amikor tulajdonképpen kipróbálod, hogy ki hogyan reagál majd komolyabb témákra, milyen hozzáadott értéke lehet az életedhez, mennyire számíthatsz majd rá. A legtöbb kapcsolat már itt megreked!

4. Aktivitások

Az emberek életük nagy részét töltik cselekvéssel. Ezeket teljesítményekhez is kötheted, a jól, vagy kevésbé jól elvégzett munkádért kapod meg a fizetésedet, és mérheted így a kapcsolataidat is. Amikor nem tudsz mit kezdeni másokkal, akkor is azt választhatod, hogy mozgásban vagy. Legalább történik valami. Maradandó élmények ugyan, de a másik embert ezen a szinten nem tudod igazán megismerni.

5. Játszmák

A Tranzakció Analízis módszertan egyik legfontosabb része ezek elemzése. Egy tudattalan folyamat, melyben nem a Felnőtt mivoltodat éled meg, hanem a Szüleid vagy saját magad Gyermeki egykori rossz érzéseit, félreértettnek érzed magad, és a másikat hibáztatod mindezért. Nem túl szerencsés állapot, és évekig kavaroghatsz benne. Ilyenek a féltékenységi játszmák, a panaszkodósdi, a mártír, vagy a kapj el, ha tudsz, de úgysem engedem, a kritikus és a gondolatolvasást elváró, stb. Fontos tudni, hogy egy játszmát nem játszhatsz egyedül, mindkét fél kell hozzá, egy dialógus végén mindketten negatív érzéseket tapasztalsz, azaz szürke zsetonokat gyűjtesz, és a Dráma-háromszög egyik szerepében vagy, azaz Üldöző, Áldozat vagy Megmentő. Sajnos ezeket sokszor még váltakozva is megéled. A negatív érzést onnan tudod rögtön felismerni, hogy valahogy Nem Okénak érzed magad az adott szituációban. A játszma ismétlődik, tehát az érzésed az lehet, hogy már megint ez történik velem. És természetesen nem érted, hogy miért.

6. Intimitás

A megoldást itt találod. Mivel itt az autentikus, tehát a hiteles, jelenlegi érzéseid őszinte kinyilvánítása lakik. Felnőtt Én-állapotból. Ez azt jelenti, hogy a saját felelősségednek érzed a kapcsolatodat, és ez iránt 100%-osan el is vagy köteleződve. Itt nincs leértékelés, hanem elfogadás van, ahol elmondhatod azt is, ami bánt, és azt is, amit szeretnél. Ehhez is mindkét fél kell. Amelyik tudatosabb, az irányíthatja a kapcsolat közös építését. Például figyelmeztetheted a másik felet, hogy vigyázz, eddig játszmában voltunk, valójában ezt és ezt érzem. Bátor dolog ezt választani. De megéri. Pontosabban csak ez éri meg! Rengeteg olyan helyzet van, amelyben a néma hadviselést vagy a tabu témának címkézést választhatnád. Az intimitásban viszont ezeknek helye nincs, mert ez elmagányosodáshoz és önsajnálathoz vezet, amely a fejlődésedben az egyik legnagyobb radír. Nyisd hát ki a szíved az embertársaid előtt, és vállald fel annak a kockázatát, hogy az autonómiád által meg kell élned egy-egy gyász folyamatot, viszont ez kinyitja a kaput az életed csúcsélményeinek extázisához is!

Tudatosság!!!

Hogy kerül ide ez a kompetencia? Úgy, hogy talán ez a legfontosabb kompetencia! Tudni azt, hogy hol állsz, hogy mit érzel, hogy mit szeretnél, és hogy min akarsz feltétlenül változtatni, nem megy mindig magától. Sőt! Ez óriási belső munkát igényel. Erre valók az önfejlesztő könyvek és a tanfolyamok, amelyek segítenek abban, hogy egyre jobban ismerd önmagad, és képes legyél a számodra kielégítő változtatásokra. Fejlődnöd kell, nincs mese. Kivétel nélkül mindenkinek tovább kell lépnie újra és újra, mert enélkül egy helyben marad a spirituális intelligenciád, amelyre olyan nagy szüksége van saját magadnak, a családodnak és az egész világnak.

Következő Tranzakció Analízis NLP-vel Tréningünkre ITT biztosítsd a helyed! Téged is várlak szeretettel!

Mészáros Edina, 2016. 07. 10.

Szakirodalom:

Dr. Richard Bandler: Élj úgy, ahogyan szeretnél

Ian Stewart – Vann Joines: A TA – MA, Bevezetés a korszerű tranzakcióanalízisbe

Dr. Richard Bandler: Elmés változások

F. Várkonyi Zsuzsa, Popper Péter – Mindennapi játszmáink

 

One thought on “Intimitás nélküli játszma vagy játszma nélküli intimitás?

  1. A játszmák arra valók, hogy megerősítsenek a sorskönyvünkben. A sorskönyv nem más, mint gyerekkorban megírt érzelmi-gondolati – és viselkedés stratégia olyan helyzetekre, amikor hiányzik az intimitás, elfogadás vagy épp stresszesek vagyunk. Jellemzően magunk a szüleink voltak erőforrás hiányos állapotban, mikor ezeket a rossz helyzeteket megéltük.
    Egy híres TA terapeuta workshopján tapasztaltam, hogy feloldásként egy NLP ben (is) ismert technikát alkalmaz , hogy átprogramozza a régi tapasztalatot

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.