Játszmatudomány NLP-s szemmel

edike bronz

Hogyan is programozhatjuk át reakcióinkat?

A “Játszma nélküli intimitás vagy intimitás nélküli játszma?” c. cikkemben a legutóbb két olyan szempontra szerettem volna felhívni a figyelmedet, Kedves Olvasóm, amely segíthet megállapítani egyáltalán a játszma jelenlétét a kapcsolataidban.

Az egyik ilyen szempont az időstrukturálás 6 pontja volt: a visszavonulás, a rítusok, az időtöltés, az aktivitások, a játszmák és az intimitás. A másik pedig a tudatosság alkalmazása, amely segít minden pillanatban az itt és most autentikus, tehát a hiteles jelenbeli érzéseidre reagálni, OKÉ pozícióban, és Felnőtt Én-állapotban maradni.

Ha a fenti két nézőpontot össze kellene foglalnom, azt mondanám, hogy legyél tudatosan intimitásban! Ez azt jelenti, hogy figyeld meg, mi is a valódi szükségleted a másik személy részéről, és tegyél érte pozitív formában! De mi is kell ehhez?

Szeretném átismételni vagy megismertetni veled a Tranzakció Analízis néhány alapfogalmát ahhoz, hogy az adott fájdalmas pillanatokban bevillanjon, miről is szól ez, és hogyan tudsz hirtelen átváltani az általad kívánt működésre.

Vizsgáld meg, hogy melyik Én-állapotban vagy!

Amikor egy váratlan kudarcot élsz át, és hirtelen dühöt észlelsz magadon, figyeld meg, hogy melyik szerepben vagy éppen. Eric Berne, a Tranzakció Analízis módszer megalkotója azt állapította meg, hogy mindannyiunknak három személyiség része van. Ezek a Szülői, a Felnőtt és a Gyermeki Én-állapotok. A Szülőiben a saját szüleid egykori kritikus vagy gondoskodói mintáit képviseled, a Gyermekiben a saját egykori alkalmazkodó, lázadó vagy szabad megtapasztalásait. Ezek mind a múltban maradtak. Ettől függetlenül mindegyiknek lehet pozitív és negatív megnyilvánulása is a jelen helyzetben. Biztos tudod, milyen az, amikor valaki építően kritizál vagy ártó módon szeretne gondoskodni rólad. Tehát mindegyiknek megvan a maga tartaléka és hozadéka.

A Felnőtt Én-állapot az egyetlen azonban, amelyben a valódi jelenre reagálsz, ítéletektől és szorongató érzésektől mentesen. A Felnőttben Felnőttnek kezeled a másik embert is, akkor is, ha ő történetesen épp a szülőd vagy a gyermeked. Az Én-állapot tehát nem keverendő össze a valódi rokoni kapcsolódással, talán ezt a legnehezebb szakmailag szétválasztani az evolúciós bevésődéseink, na meg a napi szokásaink miatt.

Ellenőrizd, hogy OKÉ-nak vagy Nem OKÉ-nak látod magad!

Elég élesen elkülöníthető belső jelzés az, hogy egy szituáció közben és végén kellemes vagy kellemetlen érzésed van saját magaddal és a másik személlyel kapcsolatban. Amennyiben az érzésed Nem OKÉ, és ez még ismerős is számodra, nagy valószínűséggel egy játszmában vagy a másik személlyel. Mivel egyedül nem tudunk játszmákat játszani – kivéve a nagyon dörzsölt önsorsrontókat, akik saját magunk fülébe is képesek egész nap negatív ódákat zengeni – így tudnod kell, hogy a másik személy is hasonlóképpen érzi magát veled kapcsolatban. Csak éppen a játszma másik oldalán található. Ez hogy értem? Úgy, hogy sikeresen behívtátok egymást egy olyan pszichológiai, azaz nem kimondott, de a lelketekben lezajló megállapodásba, amelynek a két pillérén kiegészíti egymást a témátok. Azaz például egyikőtök tudattalanul végig az elutasításra játszott – ezt hívjuk rúgj belém játszmának – a másik személy pedig arra, hogy elutasíthasson – ilyen mondjuk az úgyis elkaplak játszma.

Nagyon fontos megérteni, hogy a játszmákat nem direkt, bántásból választjuk, hanem az oka a sérülés, amelyet egykor elszenvedtünk – általában a saját szüleink tudatos működésének a hiányából, akik az ő szüleik miatt élhették meg ugyanezt – és a félelem, hogy nem adhatom ki magam biztonságos módon, mert újabb sérüléseket szenvedhetek el. A sérülésekből okozott sérülések tehát degenerációk óta öröklődnek. Sőt, ökörlődnek! 🙂

Van egy érdekes paradoxon, azaz egy ellentmondás abban, hogy mitől élvezzük a játszma végén rajtunk eluralkodó negatív érzést. Ebben van egy óriási csapda, ami egyben egy kulcs is! Amikor Nem OKÉ érzést tapasztalunk meg, az is jobb számunkra, mint a közömbösség. Mert ez azt jelenti, hogy ha negatív formában is, de foglalkoznak velünk, és kapunk törődést! Ezért van az, hogy ha egy kisgyerek nem kap elég pozitív megerősítést, vagy a kiskutyánk játszás igénye elkerüli a figyelmünket, rosszalkodni kezd. A legtöbb szülő és gazdi nem tudja, hogyan reagáljon ilyen helyzetben, és sokszor sajnos nem a pozitív megerősítést választják. Pedig a végső kielégítő megoldás csak az OKÉ-állapot visszaállításában és fenntartásában rejlik mindkét részről.

edike bronz

Következtesd ki, hogy milyen Sorskönyvi mintát hordozol!

Az OKÉ érzésed, az Én-állapotod, a Játszmáid és a Sorskönyved mind-mind összefüggnek. Tekints a különböző módszertanok egyes elemeire úgy, mint egy csodálatos kirakós játékra, amelyben minden darab egy újabb lehetőség a boldogságodra!

A Sorskönyv maga az a program, amelyet gyerekkorod óta cipelsz. Ez lehet úgynevezett vesztes, nyertes, majdnem Sorskönyv, és még sok más… könnyen megállapíthatod az eddig elért eredményeidből – mert hogy az NLP egyik Axiómája szerint “a kommunikációnak nincsenek hibái, csak eredményei vannak” – hogy milyen kottázat szerint ismételgeted folyamatosan a körülötted lévő emberekkel való érintkezéseid kimenetelét.

Amint rádöbbensz, hogy már megint mi az, amit újra “átélettél” saját magaddal, honnan ered, és milyen követhető lépésekből áll, közelebb kerülsz az igazi vágyaid megvalósulásához. Mivel a tudattalan okosabb, mint a tudatos részünk, még az is lehet, hogy valamiért jobb is volt így, hogy nem érted el a célodat. Azt szokták mondani, hogy mindenből tanulunk. Amire valóban szükséged van, az pedig hiába vesztetted is el, újra szembe fog jönni veled, és egyszer, egy új, megnyugtató módon társulni fog hozzád. Helyes egy közhely ez!

Fordíts erőforrásokat az önfejlesztésedre!

A játszmáinkban tehát addig maradunk, amíg vonzóbb ajándéknak tűnik számunkra egy olyan felszínes figyelem, ami egy súlyos számla megfizetésével jár. Önigazolásokat lehet keresni bennük, de végső soron valamelyik érzékszervünk a kárát fogja szenvedni, mivel aki nem elég bátor az intimitáshoz, végül már nem látja, hallja és érzékeli a realitást. Könnyebb ugyanis hazudni magunknak, értetlennek maradni, hárítani vagy kivetíteni a másik személyre a haragunkat és elégedetlenségünket ilyenkor, mint belátni, hogy én nem voltam elég alázatos annyira, hogy még türelmesebb, elfogadóbb, figyelmesebb vagy nyitottabb legyek a másik személyre.

A tiszta gondolkodás egy terápiás folyamatban visszatér, és még ha fájdalom is szembesülni azzal, hogy mindig csak saját magunkon dolgozhatunk és változtathatunk, felszabadulás követi az állhatatos önmunkát. Időt, figyelmet, pénzt és gyakorlást érdemes hát szánni a saját képzésedbe, mivel ez többszörösen megtérül. És aki önfejlesztésbe kezd, az szerencsére úgy marad, ezt tapasztalatból kijelenthetem. Akinek nem volt eddig ebben része, azokat pedig azzal tudom bátorítani, hogy jóval könnyebb és vidámabb folyamat, mint azt először gondolnánk!

A változás útja

A játszmák is nagyon erős kapcsolatot feltételeznek. Ezért is választjuk sokan az érzelmi összefonódásnak ezt a típusát. Ám én azt kívánom neked, Kedves Olvasóm, hogy éld meg az ennél jóval magasabb szinten lévő intimitást biztonságban és őszinte szeretetben, nyereségként pedig kapj valódi elismeréseket embertársaidtól!

Magamnak is ezt kívánom! Ezért minden pillanatot igyekszem egyre tudatosabban és tudatosabban megélni, és ezt a pozitív életstratégiát terjeszteni a világban. Tényleg fantasztikus önreflexiós képesség, azaz saját magunkra reagálni tudás és humor szükséges ahhoz, hogy mindannyian meglássuk a saját magunkban mások felé meg- és kiakasztó gátakat, és ezeket kellően motiváltak legyünk feloldani.

A következő tréningemen ezért segítek válaszokat keresni arra, hogy mi okból érzed magad Nem OKÉ-nak, hogy hogyan állíthatod magad vissza Felnőtt Én-állapotba, hogy milyen Játszmákban kavarogsz, hogyan gyere ki belőle, és hogy ezzel hogyan írhatod át a Sorskönyvedet!

A legjobb dolog az, hogy a jótékony változást állandósítani is tudod magadban, erre pedig az egyik legjobb eszköz a Neuro-Lingvisztikus Programozás.

Én több hatékony módszertannal dolgozom párhuzamosan, és ezeket nagyon szívesen adom át neked olyan mértékben, arányban, irányból és gyakorlatokkal, amire épp szükséged van!

Jelentkezz még ma itt, én pedig biztosítom a helyedet a Tranzakció Analízis NLP-vel Tréningen!

Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet, és szólj hozzá, ha van kedved a lenti részben!

Mészáros Edina, 2016. július 20.

Szakirodalom:

Dr. Richard Bandler: Élj úgy, ahogyan szeretnél

Ian Stewart – Vann Joines: A TA – MA, Bevezetés a korszerű tranzakcióanalízisbe

Dr. Richard Bandler: Elmés változások

F. Várkonyi Zsuzsa, Popper Péter – Mindennapi játszmáink

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.