6 tipp, hogyan kezeld a családtagjaid berögződött reakcióit, hiedelmeit

A családokban gyakran megfigyelhető, hogy nézeteltérés adódik a felmenőinktől, vagy valakitől rajtunk ragadt szokásaink különbözőségéből.

Nem egyszer hallom, ahogy a párok vagy családtagok beszélnek egymásról: “Nézd, mit csinál, egész máshogy pakolja el az edényeket, mint ahogy az logikus lenne.” Vagy: “A gyerekkel tanul ugyan, de már megint azt a szót használta.” Ilyen, és ennél sokkal fontosabb témákban is ütköznek egymással bizonyos elvek, és olykor sem észérvek, sem érzelmi kitörések nem segítenek egy közösen megnyugtató megállapodásra jutni.

Ez azért történik így, mert azokat a viselkedésmintákat, amelyeket a szüleinktől, nagyszüleinktől láttunk, és hosszú évek során belénk égtek, a tudatalattink szentként kezeli. Így egy helyzetben mindig reflex-szerűen ugyanúgy reagálunk, míg a másik fél ettől a haját tépi, de legalábbis értetlenül áll egy mozdulatunk láttán vagy szavaink hallatán.

Az érdekessége ennek a jelenségnek, hogy akárhányszor történik meg ugyanez, mindkét fél minden egyes alkalommal pontosan ugyanazt éli át, az egyik talán nem is tudja, mi okból reagál ismét így, a másik pedig tehetetlennek érzi magát attól, hogy nincs változás.

A családtagjaink kezeléséhez a legfontosabb annak megértése, hogy milyen értékek, hiedelmek állnak a tetteik mögött.

_DG00017

Íme 6 nyerő módszer a partner értékeinek, hiedelmeinek kiderítésére:

  1. Ne csinálj semmit, csak figyelj! Tényleg fontos, hogy maradj mozdulatlan, és ha meg bírod állni, szótlan. Várd végig, amíg a másik befejezi a folyamatot, mert lehet, hogy közben rájössz a tevékenység sorozat logikájára. Persze az ő részéről.
  2. Gyakorold a kérdezés technikáját! Nagyon hasznos a legtöbb kommunikációs helyzetben, ha tudunk egymástól kérdezni. Sok ember azt gondolja, hogy kijelentő és felszólító mondatokkal többre megy. Valójában sokkal többet megtudsz a partnered gondolatairól, ha kommentálás helyett kérdezel.
  3. Mellőzd a Miért? kérdést! Ez a kérdőszó ugyanis a társad vagy barátaid hitrendszerét “támadja meg” közvetlenül, amit valószínűleg védeni fog. Amerikai kommunikációs trénerek megfigyelték, hogy a Miért? kérdőszó használata csupán egy vitakört eredményez, amely önmagába tér vissza. Érdemes ehelyett olyan típusú kérdőszavakat használni, amelyek pontosabb válaszokhoz vezetnek. Ilyen például a Mi okból? vagy a Milyen szándékkal? kezdetű kérdőmondatok.
  4. Beszélgess vele a múltjáról! Több szempontból is hálás gesztus, ha kicsit belemerülsz a számodra fontos emberek teljes életébe. Hiszen nem csak a jelenük, hanem a múltjuk és a jövőjük is hozzájuk tartozik. Az emberek általában szeretnek önmagukról beszélni, így lehetőséged van jobban megismerni őt, amivel duplán örömet szerzel neki. Ráadásul olyan információkat is elmondhat magáról visszaemlékezés közben, amelyek megmutatják, hogy milyen körülmények jellemeztek számára egy helyzetet, és melyek voltak egy akkori döntésének a következményei. Ezek alapján tisztábban láthatod, hogy mitől maradt benne egy-egy reakció, amitől te is megkönnyebbülhetsz, mert nem kell többé magadra venned, ez pedig jót tesz a kapcsolatotoknak.
  5. Ne akard megváltoztatni, fogadd el olyannak, amilyen! Látszólag könnyebb lenne csak annyit kérni a másiktól, hogy csinálja másként a dolgokat, vagy változzon meg, azonban ez nehéz feladat, ami csak egy újabb kudarc élményt fog nyújtani neked, és esetleg még neheztelni is fog rád. Ehelyett sokkal bölcsebb, ha megnyugtatod afelől, hogy megérted és elfogadod őt.
  6. Mutass példát! Az elégedetlenkedés és zsörtölődés helyett sokkal izgalmasabb, amikor egy új mintát mutatsz a másiknak egy olyan szituációban, amiben leragadt. Az NLP gyakorlói között elterjedt az a mondás, hogy a tudatosabb fél irányít, tehát ha sikerül időben kapcsolnod, ahelyett, hogy elkezdenél veszekedni a másikkal, reagálj egy másik módon, amelynek nagyobb az eredménye annál, amit ő tenne. Lehet, hogy először furcsa lesz neki, de ha belátja, hogy ezzel egy új dolgot tanult tőled, meglátod, szeretni fog érte.

Mészáros Edina, 2015. 06. 08.